Ποιοι είμαστε

 

Το MEDIA LITERACY INSTITUTE (MLI) είναι μη κερδοσκοπικός οργανισμός που ιδρύθηκε το 2017 υπό την Ελληνική Νομοθεσία. Σκοπός του είναι η προώθηση και διάδοση των εννοιών που συνιστούν την “παιδεία στα μέσα” (media literacy) (ή “γραμματισμό στα μέσα”) στην Ελλάδα, την Ευρώπη και διεθνώς. Παιδεία στα μέσα σημαίνει κριτική πρόσληψη, χρήση και δημιουργία γνώσης και πληροφορίας σε οποιοδήποτε παραδοσιακό ή σύγχρονο μέσο επικοινωνίας, και αποσκοπεί στην απόκτηση γνωστικών, λειτουργικών, επικοινωνιακών και τεχνικών δεξιοτήτων καθώς και ικανοτήτων χρήσης των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας. Αποστολή του Ινστιτούτου είναι να κινητοποιήσει τους πολίτες να εκπαιδευτούν σε θέματα παιδείας στα μέσα και να τους παρέχει ευκαιρίες να εξοικειωθούν με τις συναφείς πληροφορίες, δεξιότητες, εργαλεία και μέσα και να εμπλακούν σε σχετικές δραστηριότητες.

Επιπλέον, το MEDIA LITERACY INSTITUTE υποστηρίζει την ιδέα ότι η δημοκρατία απαιτεί καλά ενημερωμένους πολίτες και ότι η παιδεία στα μέσα επικοινωνίας και η ειδησεογραφική παιδεία (news literacy), είναι από τους σημαντικότερους τρόπους για την καταπολέμηση της μεροληψίας και της ρητορικής μίσους, για την προώθηση του θεμελιώδους δικαιώματος των πολιτών να αλληλεπιδρούν με/στα μέσα επικοινωνίας με επίγνωση των πράξεών τους, για την κριτκή πρόσληψη του περιεχομένου που μεταδίδεται στα μέσα επικοινωνίας, και για την ανάπτυξη της ικανότητας διερεύνησης των πηγών, των δημιουργών και των σκοπών οποιουδήποτε περιεχομένου, ώστε οι αναγνώστες να μπορούν διακρίνουν τις αξιόπιστες πληροφορίες από τις “πλαστές ειδήσεις”, τις προσωπικές απόψεις, τις προκαταλήψεις ή την προπαγάνδα.

Το MLI επικεντρώνεται στο έντυπο και κυρίως στο online περιεχόμενο, όπως αυτό που διακινείται σε εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης, σε μέσα μαζικής ενημέρωσης, σε κάθε είδους δημόσιες και συχνά χρησιμοποιούμενες πλατφόρμες επικοινωνίας των χρηστών, καθώς και σε διάφορες online και offline πηγές. Σε αυτό το πλαίσιο το MLI υποστηρίζει ότι οι σύγχρονοι ενεργοί πολίτες όλων των ηλικιών είναι απαραίτητο να αναπτύξουν τις συνήθειες της δημιουργικής αμφισβήτησης, της περιέργειας, αλλά και και της έρευνας, καθώς και δεξιότητες έκφρασης, να καλλιεργήσουν την αναγκαία κριτική σκέψη κατά την ενημέρωση από οποιανδήποτε πηγή και να αποκτήσουν τις γνώσεις για τους τρόπους δημιουργίας και χρήσης των πολυμεσικών μηνυμάτων.

ON BOARD

 

Σίσσυ Αλωνιστιώτου
Director

Η Σίσσυ Αλωνιστιώτου σπούδασε στη Νομική Σχολή του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών στο τμήμα Πολιτικών Επιστημών από όπου αποφοίτησε το 1983. Στη συνέχεια και μέχρι το 1986 παρακολούθησε μαθήματα ηλεκτρονικής δημοσιογραφίας στο τμήμα Art et Archeologie, στο Πανεπιστήμιο Paris I της Σορβόνης. Το 1987 εργάστηκε ως δημοσιογράφος και μεταφράστρια στο περιοδικό Νέα Οικολογία ενώ παράλληλα δίδασκε, ως ωρομίσθια καθηγήτρια, Εργατικό Δίκαιο στις Σχολές Αστυνομίας. Από το 1988 εργάζεται αποκλειστικά ως δημοσιογράφος. Μέχρι το 1992 υπήρξε μόνιμη συνεργάτης (staff editor) του περιοδικού ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ στο Δημοσιογραφικό Οργανισμό Λαμπράκη ενώ παράλληλα συνεργαζόταν ως freelancer με το περιοδικό ΕLLE. Από το 1992 εργάστηκε αποκλειστικά στην ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ και στην ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ αναλαμβάνοντας θέσεις διοικητικής και δημοσιογραφικής ευθύνης: Δημιουργός και διευθύντρια του περιοδικού ΤΑΞΙΔΕΥΩ, δημιουργός και διευθύντρια του περιοδικού Ε-Gourmet, δημιουργός και διευθύντρια του περιοδικού WE, Αρχισυντάκτης της εφημερίδας “Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία”, Αρχισυντάκτης και υπεύθυνη ύλης του περιοδικού ΕΨΙΛΟΝ της Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας από την πρώτη μέρα της δημιουργίας του (1992) και στη συνέχεια διευθύντρια του περιοδικού ΕΨΙΛΟΝ. Από το 2014 αρθρογραφεί στην εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ. Ασχολείται με ζητήματα News & Media Literacy από το 2012 και έχει δημιουργήσει την ιστοσελίδα Journalists About Journalism (www.jaj.gr).

e-mail: salonistiotou@gmail.com, jaj@jaj.gr

 

Κατερίνα Χρυσανθοπούλου
Managing Partner

Η Κατερίνα Χρυσανθοπούλου έχει ολοκληρώσει πανεπιστημιακές σπουδές πληροφορικής, αγγλικής φιλολογίας και γνωσιοεπιστημών (MSc) και εργάζεται ως συγγραφέας και διερμηνέας (www.planitas.gr). Η ερευνητική της εργασία και ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν: πρόσληψη και κατανόηση γραπτού κειμένου, αντίληψη εννοιών σε πολυμεσικά κείμενα, άντληση γνώσης από κείμενα, παιδεία στα μέσα (media literacy), λειτουργικό γραμματισμό, ανάγνωση σε ηλεκτρονικά μέσα, ανάπτυξη ικανότητας αφήγησης και περιγραφής, μεθόδους δημιουργικής ανάγνωσης, machine learning, learning systems, υπολογιστικές γλωσσικές εφαρμογές. Έχει συνεργαστεί ως ερευνήτρια με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Ινστιτούτο Επεξεργασίας Λόγου και το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει σχεδιάσει και υλοποιήσει εκπαιδευτικά προγράμματα για το Ελληνικό Κέντρο Βιοσύνθεσης, το Ελληνο-Αμερικανικό Κολλέγιο Αθηνών, το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, την Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Κατάρτισης και το Stories Media Lab (https://www.facebook.com/StoriesMediaLab/). Ως συγγραφέας έχει δημοσιεύσει μυθιστορήματα και μελέτες (http://www.biblionet.gr/main.asp?page=results&key=κατερίνα+χρυσανθοπούλου) και συντονίζει εργαστήρια γραφής στο Κολέγιο Αθηνών.

e-mail: katchr@gmail.com

 

Dr. Νίκος Σ. Παναγιώτου, Scientific Adviser

Ο Νίκος Παναγιώτου είναι Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου. Υπήρξε υπότροφος του Βρετανικού Υπουργείου Εξωτερικών (Chevening Scholar of the Foreign and Commonwealth Office UK), υπότροφος της Google, των Πανεπιστημιών Universidade Fernando Pessoa (Πορτογαλία), RCAP Scholar του APU University (Ιαπωνία), του Beijing Foreign Studies University καθώς και διακρατικών υποτροφιών. Έχει σημαντικό ερευνητικό έργο, με το πλέον ξεχωριστό αυτό που χρηματοδοτεί η Google (Digital News Initiaves). Είναι επιστημονικά και οργανωτικά υπεύθυνος του Thessaloniki International Media Summer Academy, και κριτής στα περιοδικά: St. Antonys International Review Oxford University, στο MultiDisciplinary Scientific Journal of International Black Sea University, και στο Journal of Culture and Society. Έχει δημοσιεύσει άρθρα σε Διεθνή και Ελληνικά περιοδικά και επιθεωρήσεις καθώς και σε συλλογικούς τόμους, ενώ έχει συμμετάσχει σε Επιστημονικά Συνέδρια με ανακοινώσεις και εργασίες. Είναι μέλος του War and Media Network (2010-σήμερα).

e-mail: npanagiotou@jour.auth.gr, nikospanagiotou@gmail.com

 

Μαρία Κοζάκου, chief editor

H Μαρία Κοζάκου είναι Δημοσιογράφος με σπουδές στην Επικοινωνία και ΜΜΕ και μεταπτυχιακές σπουδές στην Ποιοτική Δημοσιογραφία και τις Νέες Τεχνολογίες.Έχει εξειδικευθεί στο ραδιόφωνο σε μια πορεία που ξεκινά από το 1997, σε ιδιωτικά ραδιόφωνα και, από το 2001, στην ΕΡΤ. Από την αρχή της “ψηφιακής εποχής” έχει εργαστεί ως συντάκτρια και αρχισυντάκτρια σε websites, όπως στα sites των ραδιοφώνων της ΕΡΤ, ως content manager ιστοσελίδων προσώπων και πλέον κάνει consulting εταιριών στο Social Media Strategy. Ταυτόχρονα γράφει σε περιοδικά, ειδικά έντυπα και εφημερίδες, όπως η Ισοτιμία, το Inside, το ΜΕΤΡΟ, το Office, η Αρχιτεκτονική, το πολιτιστικό περιοδικό ΘΕΑΤΗΣ, το πολιτικό περιοδικό ΚΡΑΜΑ. Παρακολουθεί διαχρονικά τις εξελίξεις περί την επικοινωνία και δημοσιογραφία, συμμετέχει σε σεμινάρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό για την εκμάθηση των νέων δημοσιογραφικών εργαλείων, έχει μεγάλη εμπειρία σε project management και στις σχέσεις μεγάλων δημοσιογραφικών οργανισμών, αρθρογραφεί για τα τρέχοντα φαινόμενα επικοινωνίας και κυρίως τη σχέση των δημόσιων ΜΜΕ με τη Δημοκρατία, αγαπάει τη θάλασσα, τα gadgets και τα σκυλιά. Συχνά δίνει τη φωνή της σε διαφημιστικά, trailers και αφηγήσεις.

Φλόρεντς Τσελάι, Data scientist (https://tselai.com)

Επιστήμονας και μηχανικός δεδομένων, ειδικεύεται στην εφαρμογή ποσοτικών μεθόδων και αλγορίθμων μηχανικής μάθησης σε επιχειρησιακά προβλήματα.Έχει συμβουλέψει πολυεθνικές εταιρείες (στους τομείς των τηλεπικοινωνιών, λιανεμπορίου, διαφήμισης, βιοτεχνολογίας και έξυπνων ενεργειακών δικτύων) για θέματα στρατηγικής δεδομένων, μοντέλωνπρόβλεψης καταναλωτικών τάσεων και ανάλυσης αγοράς και επενδύσεων. Είναι συνιδρυτής και Διευθυντής Τεχνολογίας της Socital. Η Socital είναι εταιρία λογισμικού με έδρα στην Αθήνα και το Λονδίνο και προσφέρει εργαλεία αυτοματοποιημένου καιπροσωποποιημένου marketing σε επιχειρήσεις. Τα τελευταία χρόνια η Socital έχει αντλήσεισυνολικά επενδυτικά κεφάλαια άνω των 2 εκατ. Ευρώ από διεθνείς επενδυτές και έχειαυξανόμενη βάση πελατών στην Ευρώπη και την Ασία.