Με περισσότερους από 300 συμμετέχοντες ξεκίνησε χτες το καθιερωμένο διεθνές συνέδριο της UNESCO στην Τζαμάικα, εγκαινιάζοντας επίσημα τον εορτασμό της φετινής Παγκόσμιας Εβδομάδας για την Παιδεία στα Μέσα και την Πληροφορία, 25 Οκτωβρίου έως 1 Νοεμβρίου 2017. Με σημείο εκκίνησης το θέμα της εβδομάδας «Critical Minds or Critical Times?», η Πρόεδρος της UNESCO, Irina Bokova επεσήμανε ότι δεν πρέπει να μιλάμε πλέον για «ψηφιακούς αυτόχθονες» αλλά για «ψηφιακούς πολίτες», και στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να τοποθετηθεί η σύγχρονη προσέγγιση της Παιδείας στα Μέσα και την Πληροφορία (Media and Information Literacy).

Οι προκλήσεις και τα ερωτήματα της πρώτης ημέρας πολλά, με επίκεντρο – τι άλλο;- τα επονομαζόμενα fake news ( ψευδείς ειδήσεις ελληνιστί), η μήπως δεν τα λέμε πλέον έτσι; Σύμφωνα με τον Frank La Rue, Assistant Director της UNESCO στον τομέα Information and Communication, δεν υφίσταται πλέον ο όρος fake news, γιατί εάν μια είδηση είναι ψευδής, απλώς δεν είναι είδηση.

Σε όρους πολιτικά ορθούς, προτιμάται ο χαρακτηρισμός «λανθασμένη είδηση», μεταφέροντας το βάρος και τη συντακτική ευθύνη στο δημοσιογραφικό οργανισμό, τον ίδιο το δημοσιογράφο και τον ρεπόρτερ. Στον αντίποδα, προτείνονται η κριτική πρόσληψη της πληροφορίας, ψηφιακές δεξιότητες, δημοσιογραφικά εργαλεία διασταύρωσης της είδησης και διαρκής έρευνα για την αυθεντικότητα και εγκυρότητα της πηγής, όλα βασικά συστατικά της μιντιακής παιδείας του σύγχρονου πολίτη.

Η πρώτη μέρα ολοκληρώθηκε με την απονομή των βραβείων GAPMIL για τις καλύτερες και πιο επιδραστικές πρακτικές στον τομέα των ΜΜΕ και της εκπαίδευσης. Ανάμεσα στα 40 έργα που υπέβαλλαν υποψηφιότητα επελέγησαν τέσσερα από: το Μεξικό, το Κουρδιστάν, την Αρμενία και τη Γαλλία με έμφαση στη διδασκαλία της ειδησεογραφικής παιδείας στο σχολείο, δίκτυα και πηγές προς εκπαιδευτικούς και μαθητές καθώς και εκπαιδευτικά, ψηφιακά παιχνίδια.

Η συμμαχία GAPMIL – Global Alliance for Partnerships on Media and Information Literacy, είναι το διεθνές δίκτυο της UNESCO που δημιουργήθηκε το 2013 με στόχο την εδραίωση και συστηματική συνεργασία των χωρών στην παιδεία στα μέσα και την πληροφορία και συμμετοχές οργανισμών και φορέων από 80 και πλέον χώρες. Από την Ελλάδα μέλη στο GAPMIL είναι το Media Literacy Institute, η ΓΓΕΕ του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, η Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση του Υπουργείου Παιδείας, το Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ, ως ενδεικτικές αναφορές.

*Η Ειρήνη Ανδριοπούλου είναι Επικοινωνιολόγος – Ερευνήτρια ΜΜΕ

πηγή κεντρικής φωτό