ΗΜΕΡΙΔΑ: My Story, Migrants and Media, Σεπτέμβριος 2017

Η Σίσσυ Αλωνιστιώτου και η Κατερίνα Χρυσανθοπούλου συμμετείχαν, εκπροσωπώντας το Ινστιτούτο, ως expert speakers σε ημερίδα MyStory, Migrants and Media του ευρωπαϊκού προγράμματος www.mystoryproject.eu αναλύοντας την περίπτωση του Brexit και τεκμηριώνοντας το πόσο επηρεάστηκαν οι ψηφοφόροι στο βρεταννικό δημοψήφισμα για την έξοδο της Βρετανίας από την ΕΕ από στρεβλές απεικονίσεις των μεταναστών σε προεκλογικές εκστρατείες των πολιτικών.

Εσπερίδα ΕΕΔΕ: “FAKE NEWS: ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΤΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ;”, Ιούλιος 2017

Η διασπορά ψευδών ειδήσεων δεν είναι καινούργιο φαινόμενο, αλλά στις μέρες μας – και λόγω του διαδικτύου – έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις, έχοντας πλέον αναδειχθεί σε κρίσιμο οικουμενικό ζήτημα που δηλητηριάζει τον δημόσιο λόγο, διαβρώνει την ενημέρωση και απειλεί προσωπικότητες, επιχειρήσεις, κράτη, την ίδια την ουσία της αλήθειας. Σε μια χώρα, μάλιστα, όπως η Ελλάδα όπου το Internet κατέχει την πρώτη θέση στην ενημέρωση, το θέμα αυτό αναδεικνύεται ως φλέγον.

Έτσι, ο Τομέας Εταιρικών Υποθέσεων (ΤΕΥΠ) της ΕΕΔΕ διοργάνωσε εσπερίδα με θέμα “Fake News. Ποιος θα τα σταματήσει;” την Δευτέρα 10 Ιουλίου 2017 στην αίθουσα εκδηλώσεων του Public Συντάγματος.  Η εκδήλωση σχεδιάστηκε με σκοπό να δώσει την ευκαιρία να συζητηθούν και να αναδειχθούν οι πτυχές του φαινομένου που είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο στην εποχή μας. Στην εκδήλωση η Σίσσυ Αλωνιστιώτου, άλλοι δημοσιογράφοι και ειδικοί της επικοινωνίας παρουσίασαν την έννοια και την ιστορία των fake news, μίλησαν για τον ρόλο του επαγγελματία δημοσιογράφου απέναντι στην επέλαση τους, αναζήτησαν τις ρίζες του φαινομένου, και συζήτησαν για την αγορά της επικοινωνίας, τα brands και το θεσμικό πλαίσιο. Αναφέρθηκαν επίσης στο κοινωνιολογικό/ψυχολογικό πλαίσιο και στις αιτίες αποδοχής του από την κοινωνία μας και παρουσίασαν συγκεκριμένα Case Studies.

 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΑ ΜΕΣΑ, 4-10 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2017

Διοργάνωση της πρώτης Ελληνικής Εβδομάδας για την Παιδεία στα Μέσα(Media and information Literacy) από τις 4 έως τις 10 Δεκεμβρίου 2017.

Η πρώτη ανοιχτή και δημόσια οργανωμένη προσέγγιση στην προσπάθεια εξοικείωσης των Ελλήνων πολιτών με τους νέους τρόπους πρόσληψης και ερμηνείας κάθε είδους πληροφορίας και μηνύματος στα παραδοσιακά ή στα νέα ΜΜΕ, είτε εφημερίδες και τηλεοράσεις είτε ραδιόφωνο και διαδικτυακές πλατφόρμες. Η πρωτοβουλία για τη δημιουργία της Εβδομάδας ανήκει στο MEDIA LITERACY INSTITUTE (MLI), στο JournalistsAboutJournalism(JAJ)και στο PeaceJournalismLab(Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης). Υποστηρίζεται επικοινωνιακά από το ραδιοφωνικό σταθμό Αθήνα 9.84, την Δημοτική Εταιρεία Πληροφόρησης, Θεάματος και Επικοινωνίας Θεσσαλονίκης (Fm100, TV100) και την ΕΣΗΕΜΘ.

Στόχος της διοργάνωσης: να γνωρίσουν οι πολίτες κάθε ηλικίας ότι τα νέα μέσα επικοινωνίας και ενημέρωσης τους δίνουν δύναμη και δικαιώματα, ότι έχουν τρόπους να διακρίνουν τα «fake news» από τις αξιόπιστες ειδήσεις, ότι μπορούν να μάθουν να κρίνουν τα μηνύματα που διακινούνται σε ψηφιακά και παραδοσιακά μέσα και ότι όλοι μπορούν να έχουν δημιουργική και υπεύθυνη συμμετοχή στα κοινωνικά δίκτυα (social media) και, γενικώς, στον ψηφιακό κόσμο – ζητήματα που, στον 21ο αιώνα, αποκτούν κρίσιμη σημασία για την υπεράσπιση των δημοκρατικών αξιών και τη βελτίωση της καθημερινής μας ζωής.

Ραδιοφωνικά σποτ σε πολλά δημοτικά ραδιόφωνα ανά την επικράτεια, σχετικές δημοσιεύσεις στο διαδίκτυο στο www.jaj.grκαι στο www.medialiteracyinstitute.grκαι στο site του 9.84 (http://www.athina984.gr), επεξηγηματικά βίντεο, ρεπορτάζ καθώς και πάνελ συζητήσεων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη  είναι μερικές από τις δράσεις που αναπτύχθηκαν στη διάρκεια της Ελληνικής Εβδομάδας για την Παιδεία στα Μέσα. Στις δράσεις συμμετείχαν το Εργαστήριο Εφαρμογών Πληροφορικής στα Μ.Μ.Ε(Α.Π.Θ) και τοΕργαστήριο Κοινωνικών Μέσων(Α.Π.Θ).

Τρίτη 5 Δεκεμβρίου, στις 6 μμ, στην αίθουσα διαλέξεων του ραδιοφωνικού σταθμού Αθήνα 9.84, Πειραιώς 100, Τεχνόπολη, και στη Θεσσαλονίκη την Πέμπτη 7 Δεκεμβρίου, 5-7 το απόγευμα, στην αίθουσα της ΕΣΗΕΜΘ, Στρ. Καλλάρη 5.

Στο πάνελ της Αθήνας συμμετείχανΣίσσυ Αλωνιστιώτου– Δημοσιογράφος, Κώστας Γιαννακίδης– Δημοσιογράφος, Θεόδωρος Καρούνος– Αντιπρόεδρος ΕΛΛΑΚ – Ερευνητής ΕΜΠ, Χαράλαμπος Τσέκερης– Ερευνητής – Επίκουρος καθηγητής ΕΚΚΕ, Στάθης Χαικάλης– Διευθυντής Communication EFFECT, Κωνσταντίνος Χαμπίδης– Chief Digital Officer στο Δήμο Αθηναίων, Κατερίνα Χρυσανθοπούλου– Γνωσιοεπιστήμονας – Συγγραφέας. Συντονίστρια Συζήτησης η Μαρία Κοζάκου– Δημοσιογράφος, New Media Expert.

Στο πάνελ της Θεσσαλονίκης:  Σοφία Ασλανίδου-Καθηγήτρια Ανώτατης Σχολής Παιδαγωγικής και Τεχνολογίας, Αντιπρόεδρος ΔΕΠΘΕ, Ανδρέας Βέγλης– Καθηγητής Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ ΑΠΘ, Σοφία Θεοδοσιάδου-Μεταδιδάκτορας ΑΠΘ,Γιάννης Κοτσιφός– Διευθυντής ΕΣΗΕΜ-Θ, Γρηγόρης Πασχαλίδης– Καθηγητής Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ ΑΠΘ, Περικλής Πολίτης– Αν. Καθηγητής Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ ΑΠΘ, Νίκος Παναγιώτου-Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ ΑΠΘ, Θωμάς Σιώμος-Δημοσιογράφος- Υπ. Διδάκτορας ΑΠθ, Χρήστος Φραγκονικολόπουλος– Αν. Καθηγητής Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ ΑΠΘ, Φίλιος Στάγκος– Διευθυντής ΔΕΠΘΕ.

Σίσσυ Αλωνιστιώτου, Director MLI και  JAJ

Κατερίνα Χρυσανθοπούλου, ManagingPartner MLI και JAJ

Δρ. Χρήστος Φραγκονικολόπουλος, Αναπληρωτής καθηγητής στο τμήμα Δημοσιογραφίας και Μ.Μ.Ε (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης), Διευθυντής Εργαστηρίου PeaceJournalismLab

Δρ. Νίκος Σ. Παναγιώτου, Επίκουρος καθηγητής στο τμήμα Δημοσιογραφίας και Μ.Μ.Ε (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης), επιστημονικός σύμβουλος στο MLI& JAJ

 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΑ ΜΕΣΑ, 19-26 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2018

Με ιδιαίτερη χαρά το MEDIA LITERACY INSTITUTE και το Newsroom, Journalists About Journalism,ανακοινώνουν την 2η Ελληνική Εβδομάδα για την Παιδεία στα Μέσα, την Πληροφορία και την Ειδησεογραφική Παιδεία (Media,Information & News Literacy)την οποία διοργανώνουν από τις 19 έως τις 26 Νοεμβρίου 2018 σε συνεργασία με το Peace Journalism Lab στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ, του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Στόχος της διοργάνωσης είναι να τονίσει την σημασία που έχει σήμερα η παιδεία στα μέσα και την πληροφορία και η ειδησεογραφική παιδεία (media, information& newsliteracy), στο πλαίσιο της ενημέρωσης και της τυπικής, άτυπης και δια βίου εκπαίδευσης, με την εξοικείωση των πολιτών κάθε ηλικίας ως προς βασικές αρχές, έννοιες και γνώσεις έτσι ώστε να μπορούν να κρίνουν και να ελέγχουν το online και το έντυπο περιεχόμενο που αναζητούν, διαβάζουν, αναπαράγουν ή δημιουργούν οι ίδιοι, καθώς και τις πληροφορίες που διακινούνται στο διαδίκτυο, σε εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης, ΜΜΕ και δημοφιλείς πλατφόρμες επικοινωνίας. Φέτος εστιάζουμε σε ζητήματα πληροφόρησης και παραπληροφόρησης, ως θέματα κρίσιμα για την λήψη αποφάσεων στην καθημερινή μας ζωή και για την υπεράσπιση των δημοκρατικών αξιών.

Κατά την διάρκεια της εβδομάδας θα υλοποιηθεί καμπάνια ενημέρωσης online, με ραδιοφωνικά σποτ, προβολές βίντεο, ρεπορτάζ, δημοσιεύσεις στο διαδίκτυο, hands-onεργαστήρια και πάνελ συζητήσεων. Συγκεκριμένα, έξι εργαστήρια στην Αθήνα στις 19 & 20/11, ανοιχτά στο κοινό, θα δώσουν στους πολίτες την ευκαιρία να μάθουν να διακρίνουν τις ειδήσεις από την παραπλανητική ενημέρωση, το μεροληπτικό περιεχόμενο ή την προπαγάνδα:

19 Νοεμβρίου

  • Οπτικοακουστική παιδεία(Ειρήνη Ανδριοπούλου, Εκπαιδευτικά Προγράμματα ΕΚΟΜΕ)
  • Προπαγάνδα και διαδίκτυο: οδηγίες για αποτελεσματική προπαγάνδα online (Σταμάτης Πουλακιδάκος, ΕΚΠΑ, Διδάσκων στο Εργαστήριο του τμήματος Επικοινωνίας & ΜΜΕ του ΕΚΠΑ)
  • Media Literacy: Η ανάγκη του 21ουαι.(Κατερίνα Χρυσανθοπούλου, Cognitive Scientist, ManagingPartnerστο MLI, Υποψήφια Διδάκτορας Media Literacy στο ΑΠΘ)

20 Νοεμβρίου

  • Εισαγωγή στην Δημοσιογραφία Δεδομένων(Φλόρεντς Τσελάι, Data Scientist)
  • Η εικόνα μας στα social media(Μαρία Κοζάκου, Δημοσιογράφος, Social Media Expert)
  • Η παραπληροφόρηση ως τμήμα του στρατιωτικού δόγματος της Ρωσίας(Δημήτρης Τριανταφυλλίδης, Δημοσιογράφος, Μελετητής Ρωσικής ιστορίας & πολιτικής)

Όλα τα εργαστήρια θα πραγματοποιηθούν στο Σεράφειο Κέντρο Πολιτισμού του Δήμου Αθηναίων, φιλοξενούμενα στο πλαίσιο της διοργάνωσης Αθήνα: Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου 2018.

 

Στις 22 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί στην Θεσσαλονίκη, στην αίθουσα της ΕΣΗΕΜΘ, διεθνής ημερίδα με θέμα «παραπληροφόρηση και η αντιμετώπιση της προπαγάνδας στη ΝΑ Ευρώπη”, με συμμετοχή ειδικών από ελληνικούς και διεθνείς οργανισμούς. Στη συνέχεια θα πραγματοποιηθεί ο δεύτερος κύκλος του Ανοιχτού Εργαστηρίου του Ινστιτούτου: “Ειδήσεις: Τι και πώς “πιστεύουμε”η σημασία της ειδησεογραφικής παιδείας για την Δημοκρατία” (Δρ. Χρήστος Φραγκονικολόπουλος, Αναπληρωτής καθηγητής, τμήμα Δημοσιογραφίας & Μ.Μ.Ε (ΑΠΘ), Διευθυντής Peace Journalism Lab, Δρ. Νίκος Παναγιώτου, Επίκουρος καθηγητής, τμήμα Δημοσιογραφίας & Μ.Μ.Ε (ΑΠΘ), Επιστημονικός Σύμβουλος MLI).

Ηεβδομάδα πραγματοποιείται με την συνεργασία εμπειρογνωμόνων στον τομέα από την Ελλάδα και την Ευρώπηκαι υποστηρίζεται επικοινωνιακά από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, τη Δημοτική Εταιρεία Πληροφόρησης, Θεάματος και Επικοινωνίας Θεσσαλονίκης (Fm100, TV100) και την ΕΣΗΕΜΘ.

Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται στην γενικότερη προσπάθεια του Ινστιτούτου προς σύγχρονες κοινωνίες “εγγράμματες” στα νέα μέσα επικοινωνίας και ενημέρωσης: με τη δημιουργία online περιεχομένου, ερευνητική δημοσιογραφία, ανάπτυξη δεξιοτήτων, καμπάνιες, ανάπτυξη προγραμμάτων σπουδών και κατευθυντήριων γραμμών, σεμινάρια και εργαστήρια, δικτύωση και δημόσιες συζητήσεις, καθώς και με συνεργασίες με εγχώριους και διεθνείς καταξιωμένους στον τομέα οργανισμούς, Δείτε την 1ηεβδομάδα του 2017 εδώ.

Συνεχής ενημέρωση για τις δράσεις της εβδομάδας στο www.jaj.gr (newsroom),  στο www.medialiteracyinstitute.gr, στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, καθώς και στις σελίδες  https://www.facebook.com/journalistsaboutjournalism/https://www.facebook.com/MediaLiteracyInstituteMLI/

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ, ΒΡΑΒΕΙΟ ΖΑΧΑΡΟΦ 2018

Με την ευκαιρία της απονομής του βραβείου Ζαχάροφ για το 2018 στον Ολεγκ Σεντσόφ η Σίσσυ Αλωνιστιώτου μίλησε στο Ελληνικό τμήμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα για την αξία της δημοσιογραφίας αλλά και της Δημοσιογραφικής Παιδείας των πολιτών ως «φύλακες» των δημοκρατικών αξιών, της ελευθερίας του λόγου, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

CRISIS REPORTING, EJTA TEACHERS’ CONFERENCE 2018

Η Σίσσυ Αλωνιστώτου συμμετείχε,μαζί με τον Νίκο Παναγιώτου και την Ιωάννα Κωστοπούλου στην παρουσίαση για την κάλυψη της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι το καλοκαίρι του 2018 από τα ελληνικά παραδοσιακά και νέα ΜΜΕ.

 ΚΥΚΛΟΣ ΑΝΟΙΧΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ “Ειδήσεις: Τι και πώς “πιστεύουμε”: η σημασία της ειδησεογραφικής παιδείας για την Δημοκρατία”

Το MEDIA LITERACY INSTITUTE (MLI) προωθεί τις έννοιες που συνιστούν την “παιδεία στα μέσα και την πληροφορία και την ειδησεογραφική παιδεία” (media, information& newsliteracy) στο επίπεδο της τυπικής/άτυπης εκπαίδευσης και της δια βίου μάθησης στην Ελλάδα, την Ευρώπη και διεθνώς. Στόχος του είναι να κινητοποιήσει τους Έλληνες πολίτες κάθε ηλικίας και μορφωτικού επιπέδου προκειμένου να γνωρίσουν και να εκπαιδευτούν σε θέματα παιδείας στα μέσα, να εξοικειωθούν με τις συναφείς δεξιότητες, εργαλεία και μέσα και να εμπλακούν σε σχετικές δραστηριότητες.

Το MLI υποστηρίζει την ιδέα ότι η δημοκρατία απαιτεί καλά ενημερωμένους πολίτες και ότι η Παιδεία στα Μέσα Επικοινωνίας είναι ένας από τους σημαντικότερους τρόπους για την καταπολέμηση της μεροληψίας και της ρητορικής μίσους, την προώθηση του θεμελιώδους δικαιώματος των πολιτών να χρησιμοποιούν συνειδητά τα παραδοσιακά, σύγχρονα και ψηφιακά μέσα επικοινωνίας, την κριτική πρόσληψη και την υπεύθυνη δημιουργία του πολυμεσικού περιεχομένου που μεταδίδεται σε κάθε είδους ΜΜΕ (online ή έντυπα), και την ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας αξιολόγησης των πηγών και των σκοπών κάθε πληροφορίας. Σε αυτό το πλαίσιο, το newsroomτου Ινστιτούτου, Journalists About Journalism, προάγει στοχευμένα τις έννοιες της ειδησεογραφικής παιδείας (News Literacy) με στόχο να ενισχύσει την ικανότητα των πολιτών ώστε να μπορούν κρίνουν και να ελέγχουν τις online αλλά και τις έντυπες ειδήσεις, τις πληροφορίες που διακινούνται σε εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης, ΜΜΕ και  κάθε είδους δημόσιες και δημοφιλείς πλατφόρμες επικοινωνίας, και να διακρίνουν τα γεγονότα από τις γνώμες και τις ειδήσεις από την παραπληροφόρηση, το μεροληπτικό περιεχόμενο ή την προπαγάνδα.

Σε αυτό το πλαίσιο διοργανώνει μια σειρά ανοιχτών εργαστηρίων ανοιχτής δομής για τις  Ειδήσεις, την Δημοκρατία και την Ειδησεογραφική Παιδεία. Με γενικό τίτλο Ειδήσεις: Τι και πώς “πιστεύουμε”: η σημασία της ειδησεογραφικής παιδείας για την Δημοκρατία.

Ο δεύτερος κύκλος πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της 2ης Ελληνικής Εβδομάδας για την Παιδεία στα Μέσα, στην Θεσσαλονίκη, 22 Νοεμβρίου 2018, σε συνδυασμό με το διεθνές πάνελ “Παραπληροφόρηση και αντιμετώπιση της προπαγάνδας στη νοτιοανατολική Ευρώπη”με συμμετέχοντες ειδικούς επιστήμονες και δημοσιογράφους από ελληνικούς και διεθνείς οργανισμούς.

Οκτώβριος 2018, ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΤΑ ΜΕΣΑ, UNESCO, 24-31 Οκτωβρίου

Ως προοίμιο της Ελληνικής Εβδομάδας 2018 (19-26/11) το Media Literacy Institute συμμετείχε στην οργανωτική επιτροπή της Media & Information Literacy Week της UNESCO και στον εορτασμό της με διεθνές συνέδριο και εκδηλώσεις με τίτλο “Παιδεία στα Μέσα και τις Ευφυείς Πόλεις” που πραγματοποιήθηκε στην Λιθουανία και την Λετονία 24-27 Οκτωβρίου.

Η Κατερίνα Χρυσανθοπούλου έθεσε το θέμα της ανάγνωσης από ψηφιακά ή από έντυπα μέσα και συνέκρινε τους τρόπους πρόσληψης πληροφοριών από κάθε διαφορετικό μέσο. Επίσης σχολίασε τα μεθοδολογικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η έρευνα σχετικά με το θέμα, λόγω αφενός της ταχείας εξέλιξης της σύγχρονης τεχνολογίας (για παράδειγμα, των οθονών, που βελτιώνονται πολύ γρήγορα κι  έτσι έρευνες σχετικά με την συγκέντρωση κατά την ανάγνωση κτλ δεν έχουν μακροχρόνια ισχύ) και αφετέρου του πρώιμου σταδίου στο οποίο βρίσκονται τα σχετικά ερωτήματα αλλά και της μικρής μέχρι σήμερα σηνεργασίας των νευροεπιστημών και των γνωσιοεπιστημών με τους τομείς επικοινωνίας, παιδείας στα μέσα, ανάπτυξης ψηφιακών δεξιοτήτων, παιδείας στα μέσα, κ.α. Η συμβολή του επιστημονικού συμβούλου του MLI, Νίκου Παναγιώτου εστίασε στο ρόλο των νέων και των παραδοσιακών μέσων επικοινωνίας, το ρόλο των μέσων επικοινωνίας στην πρόληψη και διαχείριση κρίσεων και συγκρούσεων, της χρήσης των μέσων επικοινωνίας για την προαγωγή του διαλόγου και την εξάλειψη του λόγου μίσους μέσα από το γραμματισμό στα μέσα επικοινωνίας και της ανάπτυξης μηχανισμών ελέγχου, πιστοποίησης και ανάδειξης των ψευδών ειδήσεων.

Σημαντική συμμετοχή είχε επίσης ο νεοσυσταθείς ΕΚΟΜΕ: η Ειρήνη Ανδριοπούλου τόνισε την ανάγκη εντοπισμού των πολιτικών που συμβάλλουν στη συγκρότηση εγγράμματων στα Μέσα και την Πληροφορία κοινωνιών και δημιουργίας κοινώς αποδεκτών δεικτών για την Παιδεία στα Μέσα και την Πληροφορία, που θα μπορούσαν να συγκροτήσουν ένα πολιτικό μοντέλο, και ο διευθυντής Παύλος Κουάνης ανακοίνωσε την πρόθεση στενότερης συνεργασίας με την UNESCO με στόχο την δημιουργία ενός ευρωμεσογειακού GAPMIL Chapter.

Οι δραστηριότητες της ετήσιας Παγκόσμιας εβδομάδας MIL της UNESCO και η διάσκεψη που πραγματοποιείται στο πλαίσιό της αποτελούν σημαντικές ευκαιρίες για τα ενδιαφερόμενα μέρη σε παγκόσμιο επίπεδο να εξετάσουν την πρόοδο που έχει επιτευχθεί προς την κατεύθυνση της διάδοσης της Παιδείας στα Μέσα Για Όλους. Η παγκόσμια εβδομάδα MIL δίνει επίσης δυνατότητες για διασυνδέσεις και ανταλλαγή εμπειριών, ιδεών και πληροφοριών και για δημιουργική συνεργασία μεταξύ των χωρών που συμμετέχουν και των εμπλεκόμενων φορέων.

Απρίλιος 2018, ΔΙΕΘΝΕΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΑ ΜΕΣΑ, ΛΙΣΑΒΩΝΑ, 20 Απριλίου 2018

Το Ινστιτούτο συμμετείχε στο διεθνές ερευνητικό συνέδριο για την Παιδεία στα Μέσα στη Λισαβώνα στις 20 Απριλίου 2018.

Η παιδεία στα μέσα ενημέρωσης είναι ένας τομέας με αυξανόμενη ανάπτυξη, και είναι απαραίτητο να ενδυναμωθεί η σχετική έρευνα. Η διάσκεψη αυτή της Λισαβώνας ξεκίνησε να γεφυρώνει το σημερινό χάσμα μεταξύ πρακτικής, εφαρμογών και έρευνας, προβάλλοντας εργασίες από σύγχρονους μελετητές, νέους ερευνητές, επιστήμονες από διάφορα πεδία, καθώς και μεταπτυχιακούς φοιτητές και εκπαιδευτικούς.

Η Κατερίνα Χρυσανθοπούλου συμμετείχε με την εισήγηση Medialiteracy: concepts and misconceptions(or the risk to use the same term to report on different sets of skills) – Παιδεία στα Μέσα: έννοιες και παρανοήσεις (ή ο κίνδυνος χρήσης του ίδιου όρου για την αναφορά σε διαφορετικά σύνολα δεξιοτήτων).

Η Κατερίνα Χρυσανθοπούλου με τη Renee Hobbs

Kατά την αναφορά στην κατάσταση παιδείας ή γραμματισμού στα μέσα επικοινωνίας ενημέρωσης σε οποιοδήποτε τομέα χρειάζεται προσοχή στους ορισμούς. Σε διαφορετικούς τομείς παρατηρούνται συχνά διαφορετικές ερμηνείες των βασικών όρων του ευρύτατου οριζόντιου πεδίου της Παιδείας στα μέσα επικοινωνίας και ενημέρωσης, της πληροφοριακής παιδείας (Media & Information Literacy) αλλά και της ειδησεογραφικής παιδείας (NewsLiteracy) (όπως για παράδειγμα, ταύτιση της παιδείας στα μέσα με την εκπαίδευση σε ψηφιακές δεξιότητες). Αυτές οι διαφορές μπορούν να προκαλέσουν παρερμηνείες, οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν σε εσφαλμένη εκτίμηση των αναγκών των πολιτών, παρεμποδίζοντας έτσι την κατάλληλη χάραξη πολιτικής.

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ στο Digital assembly 2018  ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΗΣ ΠΡΟΕΔΡΙΑΣ

Το MLIπροσκλήθηκε από την Βουλγαρική Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης να συμμετάσχει στο Digital Assembly 2018 που φιλοξενήθηκε από τη Γενική Διεύθυνση Επικοινωνίας, Περιεχομένου και Τεχνολογίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Πρόκειται για ένα ετήσιο φόρουμ όπου οι υπεύθυνοι για τη χάραξη πολιτικής και ενδιαφερόμενοι οργανισμοί συγκεντρώνονται για να συζητήσουν την ψηφιακή πολιτική της ΕΕ. Το Digital Assemply 2018 πρόσφερε μια μοναδική ευκαιρία για εκτενείς συζητήσεις σχετικά με το ψηφιακό μέλλον της Ευρώπης, καθώς και ανεκτίμητες ευκαιρίες δικτύωσης.

Λεπτομερές πρόγραμμα διατίθεται στο Digital Assembly webpage

ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ EVENS FOUNDATION “MIND OVER MEDIA” 13 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ ΣΤΙΣ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ

Λίγο πριν ξεκινήσει η ελληνική εβδομάδα για την Παιδεία στα Μέσα 2018, που εστιάζει σε ζητήματα πληροφόρησης και παραπληροφόρησης, συμμετέχουμε στο workshop του “Mind over Media in EU” 13/11 στις Βρυξέλλες. Το πρόγραμμα αυτό στοχεύει στην ανάπτυξη ενός ευρωπαϊκού δικτύου εκπαιδευτικών και επαγγελματιών και στη δημιουργία μιας εκπαιδευτικής πολυγλωσσικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας  MindoverMedia (7 γλώσσες της ΕΕ + Αγγλικά). Στην πλατφόρμα αυτοί οι χρήστες μαθαίνουν πώς να αναγνωρίζουν την προπαγάνδα, να κρίνουν και να ερμηνεύουν τα μηνύματα που λαβάνουν σε onlineμέσα ενημέρωσης και να αξιολογούν τα αποτελέσματά τους. Οι δράσεις της πλατφόρμας θα συνοδεύονται από εκπαιδευτικό υλικό και σεμινάρια online/offlineγια εκπαιδευτικούς, βιβλιοθηκονόμους και επαγγελματίες των μέσων ενημέρωσης.

Τόσο οι φοιτητές όσο και οι καθηγητές σε όλες τις χώρες της Ευρώπης και σε όλο τον κόσμο εκτίθενται σε πολλές μορφές ολοένα και πιο εξελιγμένης (και δυνητικά ευεργετικής αλλά και επιβλαβούς) προπαγάνδας μέσω των κινητών τηλεφώνων, των tablet και των φορητών υπολογιστών τους και σε δημόσιους χώρους στις γειτονιές και τις κοινότητές τους. Συνεχώς πρέπει με σύνεση να λαμβάνουν αποφάσεις για να επιλέξουν τι υλικό θα μοιραστούν στα κοινωνικά τους δίκτυα. Σε επίσημα και ανεπίσημα πλαίσια, επωφελούνται από ευκαιρίες να συμμετάσχουν σε συνομιλίες για σύγχρονα κοινωνικά, πολιτικά και πολιτιστικά θέματα, τα οποία πολλές φορές παρουσιάζουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των νέων μορφών προπαγάνδας (μεταξύ άλλων memes, viralmedia, and content marketing). Οι εκπαιδευτικοί σε όλες τις βαθμίδες θα πρέπει να εκπαιδευτούν κατάλληλα ώστε να συμπεριλαμβάνουν τη μελέτη της σύγχρονης προπαγάνδας στη διδασκαλία της γλώσσας, των κοινωνικών σπουδών και των επιστημών. Αυτό είναι σήμερα απαραίτητο, δεδομένου ότι όλοι κατανοούμε τη σπουδαιότητα της προετοιμασίας των μαθητών για να αναλάβουν τα ηνία του 21ου αιώνα, έχοντας αποκτήσει ικανότητες και δεξιότητες που προετοιμάζουν τους νέους ανθρώπους να συμμετέχουν στις σύγχρονες δημοκρατικές διαδικασίες και να έχουν τεκμηριωμένη και ενημερωμένη άποψη στις συζητήσεις.

ΘΕΡΙΝΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Το MLIσυμμετείχε ως συνδιοργανωτής και με εισηγήσεις στη 2η θερινή ακαδημία του ΑΠΘ (2018).

Στις εισηγήσεις του το Ινστιτούτο εστίασε στην αμφίδρομη σχέση μεταξύ δημοσιογράφων και αναγνωστών στην κρίσιμη περίοδο από το 2011 μέχρι σήμερα στην Ελλάδα

 ΔΙΜΕΕ (Δίκαιο Ενημέρωσης και Επικοινωνίας) 2019

Στο 5οΔιεθνές Συνέδριο της Νομικής Βιβλιοθήκης με γενικό θέμα : ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟ η Σίσσυ Αλωνιστιώτου συμμετείχε στο πάνελ « Οταν οι μηχανές φτιάχνουν τις ειδήσεις».

πρόγραμμα Erasmus Media lab for bridging cross border gaps

Το ινστιτούτο συμμετέχει ως εταίρος στο πρόγραμμα Erasmus”Medialabforbridgingcrossbordergaps”, που σκοπεύει να γεφυρώσει διασυνοριακές πρακτικές εκπαίδευσης στην παιδεία στα μέσα μεταξύ 6 ευρωπαϊκών χωρών (Λιθουανία, Πολωνία, Ελλάδα, Βόρεια Μακεδονία, Λετονία, Κύπρο).

Το έργο ενισχύει τη διατομεακή συνεργασία (μεταξύ ΜΚΟ, κυβερνητικών φορέων και δημοσιογράφων) επιτρέποντας εκτενείς συνέργειες σε όλους τους τομείς δράσεων (κατάρτιση, διδασκαλία, ενημέρωση,κ.λπ.) με σκοπό την ενίσχυση της παιδείας στα μέσα ενημέρωσης μεταξύ των νέων ενθρώπων. Οι δραστηριότητες του προγράμματος στοχεύουν στην ενίσχυση της κριτικής σκέψης των νέων (ώστε να μπορούν να αξιολογούν το νόημα και τους σκοπούς του γραπτού, οπτικού και προφορικού ενημερωτικού υλικού και να το χρησιμοποιούν καταλλήλως) και την εξοικείωση με οπτικά μηνύματα (για να είναι σε θέση να προσδιορίζοιυν πληροφορίες και σε οπτικό ενημερωτικό ή προωθητικό υλικό, να τα αναλύουν, να αξιολογούν την ποιότητά τους και να το χρησιμοποιούν). Το πρόγραμμα καταλήγει σε μια “βαλίτσα ψηφιακών εργαλείων” που θα λειτουργεί ως εκπαιδευτική πλατφόρμα με καινοτόμες πρακτικλες για την ψηφιακή εποχή. Το έργο επίσης περιλαμβάνει σειρά οργανωμένων εκπαιδεύσεων στις διάφορες συμμετέχουσες χώρες, που ενισχύουν τη διεθνή διάσταση των δραστηριοτήτων των νέων και των εργαζομένων, σε συμπληρωματικότητα με τις δράσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ιδίως μέσω της προώθησης της κινητικότητας και της συνεργασίας μεταξύ των εμπλεκόμενων χωρών.

Κύριος στόχος του έργου είναι η ανάπτυξη καινοτόμων εργαλείων και μέτρων για την αντιμετώπιση των υφιστάμενων διασυνοριακών προβλημάτων, των διακρατικών ελλείψεων στην παιδεία στα μέσα, η ανάπτυξη και ενίσχυση δικτύων, καθώς και η αύξηση της ικανότητας να αποκρίνονται στις αλλαγές. Έμμεση ομάδα στόχος αυτού του έργου είναι οι νέοι (διάφορες κοινωνικές ομάδες), ενώ άμεσες ομάδες στόχοι είναι:

  1. Δημοσιογράφοι, παραγωγοί μέσων μαζικής ενημέρωσης, ειδικοί δημόσιων επικοινωνιών, που ασχολούνται με την αντιμετώπιση της παραπληροφόρηση, τα fakenews, τα παραπλανητικά μηνύματα στα μέσα ενημέρωσης, που πρέπει να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με τον τρόπο εκπαίδευσης της κριτικής σκέψης της νεολαίας μέσω των μέσων ενημέρωσης.
  2. Οι εργαζόμενοι για τη νεολαία, οι εκπαιδευτικοί και εκπαιδευτές, τα μέλη των τοπικών κοινοτήτων, οι επαγγελματίες της κατάρτισης, οι οποίοι χρειάζονται περισσότερα εργαλεία και μεθόδους να εκπαιδεύσουν τους νέους ανθρώπους σε αυτά τα θέματα.
  3. Ερευνητές που εργάζονται στους τομείς της νεολαίας, της πολιτικής για τη νεολαία, της εκπαίδευσης, της δημόσιας διοίκησης, αλλά επίσης δημόσιοι υπάλληλοι, υπεύθυνοι για τη διαμόρφωση και την εφαρμογή των δημόσιων πολιτικών, οι οποίοι χρειάζονται εργαλεία ώστε να εξασφαλίσουν βιώσιμες επενδύσεις στην παιδεία στα μέσα για τους νέους, και στην τυπική και στην μη τυπική εκπαίδευση, και στην προσέλκυση σχετικών χρηματοδοτήσεων σε τοπικό ,εθνικό, περιφερειακό, ευρωπαϊκό ή / και διεθνές επίπεδο).
  4. Οι πολιτικοί, οι επαγγελματίες που χρειάζονται νομιμότητα για την εντολή τους, χρειάζονται ιδέες και προτάσεις από την κοινωνία των πολιτών, ώστε να υποστηρίξουν την καινοτομία στο media literacy.

«Εγγραμματισμός στα Μέσα – Media Literacy: σε αναζήτηση της έννοιας και της λειτουργίας της»

Η Κατερίνα Χρυσανθοπούλου συμμετέχει στον συλλογικό τόμο που εκδόθηκε το 2019 από τις Μεταμεσονύκτιες Εκδόσεις και το Advanced Media Institute με το κεφάλαιο “Ανάγνωση από χαρτί και από ψηφιακή οθόνη και γραμματισμός στα μέσα”. Η έκδοση του τόμου αυτού στοχεύει να ικανοποιήσει την ουσιαστική ανάγκη που εκδόθηκε το 2019 από τις Μεταμεσονύκτιες Εκδόσειςκαι το Advanced Media Institute προκειμένου να ικανοποιήσει την ουσιαστική ανάγκη της καλλιέργειας και ενίσχυσης της κριτικής ικανότητας του πολίτη μέσα από την εκπαίδευση, ενώ παράλληλα ολοκληρώνει και την πολυετή διεπιστημονική έρευνα της Σοφίας Ιορδανίδου και των συνεργατών-μελών του ΑΜΙ στη διατομή της Επικοινωνίας και της Δημοσιογραφίας με τις Επιστήμες της Αγωγής. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο τόμος έχει ήδη εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου για τις σχολικές βιβλιοθήκες της.

Σε αυτήν την επίπονη και εποικοδομητική διαδρομή οι συγγραφείς του τόμου που καταθέτουν μια εξόχως πρωτότυπη δουλειά μαζί με τη συγκεντρωμένη εμπειρία της (αλφαβητικά) είναι:

  • οι πανεπιστημιακοί, David Buckingham, Renee Hobbs & Amy Jensen, Paul Mihailidis, Σοφία Καϊτατζή-Γουίτλοκ, Μαίρη Κουτσελίνη, Αργύρης Κυρίδης και Τάο Παπαϊωάννου.
  • οι διδάσκοντες, στελέχη εκπαίδευσης, λειτουργοί των ΜΜΕ και της Εκπαίδευσης, Σοφία Ασλανίδου, Λήδα Τσενέ, Νικόλαος Γραίκος, Σταύρος Γρόσδος, Ειρήνη Ανδριοπούλου, Αντιγόνη Θεμιστοκλέους, Σοφία Νικολαΐδου, Κωνσταντίνος Δημολιός, Παρθένα Σιμοπούλου και Κατερίνα Χρυσανθοπούλου.
  • οι ερευνητές του Advanced Media Institute, Αντώνης Ζαρίντας και Βασίλης Πετράς και οι συν-επιμελήτριες του τόμου Σοφία Παπαδημητρίου και Λίνα Π. Βαλσαμίδου.